عمومیهمسرداری و ازدواجویژه

خنده و مشکلات زندگی

خنده و مشکلات زندگی
خنده و مشکلات زندگی
خنده و مشکلات زندگی
خنده و مشکلات زندگی

بهره گـیـری از ” خنده” برای درمان ناهنجاری های فکـری و عارضـه های جـسمـی، نخستین بار نیست که به مرحله اجرا درمی آید. پیش از این در کشور ژاپن به معجزه خنده پی برده و از آن برای آرامش روح و روان استفاده نموده اند.

نتایج بررسی‌ها تایید کرد که خنده درمانی نگرانی و آشفتگی در بیماران را 20 درصد کاهش می‌دهد که این بازده برابر با روش دارودرمانی و مصرف داروهای معمول روان پریشی است. پس از 12 هفته اجرای برنامه‌های خنده درمانی، شادی و رفتارهای مثبت دراین بیماران مشاهده شد.

پزشکان در یک آزمایش جالب و شگفت‌انگیز دریافتند که خنده درمانی به اندازه داروهای پرمصرف روان پریشی در کنترل اضطراب و ناآرامی در بیماران مبتلا به زوال عقل موثر است و در عین حال از عوارض جانبی خطرناک داروها نیز جلوگیری می‌کند.

این آزمایشات بعنوان اولین مطالعه اصلی در زمینه تاثیر خنده درمانی روی خلق‌ وخو، اضطراب، آشفتگی‌های رفتاری و حضور اجتماعی نشان داد که این روش چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت از نگرانی و ناآرامی‌های بیماران مبتلا به زوال عقل می‌کاهد.

نتایج بررسی‌ها در این مطالعه تایید کرد که خنده درمانی نگرانی و آشفتگی در این بیماران را 20 درصد کاهش می‌دهد که این بازده برابر با روش دارودرمانی و مصرف داروهای معمول روان پریشی است. پس از 12 هفته اجرای برنامه‌های خنده درمانی، شادی و رفتارهای مثبت دراین بیماران مشاهده شد.

آیا تاکنون از خود پرسیده ایدکه چند بار در روز از ته دل می خندید؟ آیا آدم خوش خنده و خوشرویی هستید یا گرفته و عبوس و به اصطلاح جدی و مبادی آداب! پژوهشهای گوناگون در زمینه اثرات خندیدن بر جسم و روح بیانگر این واقعیت است که خندیدن سبب از بین رفتن بسیاری از فشارهای روحی و روانی شده و راندمان کاری را در افراد بالا می برد. خنده تنها مجموعه یی از اصوات بلند و گاه ناهنجار نیست که از حنجره ما خارج شود، بلکه خنده می تواند بر تمام ابعاد انسان تاثیر بگذارد.

دکتر «مجید پزشکی» روانشناس و نماینده باشگاه جهانی خنده در ایران و پژوهشگر خنده درمانی است. به این بهانه با او گفت وگویی انجام دادیم که با هم می خوانیم:

در کشور هندوستان برای تشویق مردم به اینکه از دل مشغولی های روزانه خود دست برداشته برای لحظه ای هم که شده با “خنده” مشکلات خود را فراموش کنند، دست به ابتکار جالبی زده اند و دوره هایی تحت عنوان “خنده درمانی” تشکیل داده اند این دوره ها با استقبال بسیاری روبه رو شده است. بهره گـیـری از ” خنده” برای درمان ناهنجاری های فکـری و عارضـه های جـسمـی، نخستین بار نیست که به مرحله اجرا درمی آید.

پیش از این در کشور ژاپن به معجزه خنده پی برده و از آن برای آرامش روح و روان استفاده نموده اند. طی یک برنامه از پیش تعیین شده در کلاس های خنده درمانی برای علاقمندان به آرامش درونی، فواید خنده به طور مبسوط، شرح داده می شود. در این راستا بر این نکته تاکید می شود که بسیاری از ما اکثر وقت خود را در محل کار سپری می نماییم، جایی که بیشترین فشار را از لحاظ کاری متحمل می شویم، بیماری های زیادی مانند “فشار خون”، “نارسایی های قلبی”، “بی خوابی و افسردگی” حاصل فشارهای بیش از اندازه ای هستند که هر کدام از ما روزانه با آنها دست و پنجه نرم می کنیم، اضطراب و استرس محیط کار و فعالیت ممکن است به وضعیت بدتر مانند اعتیاد به مواد مخدر یا تفریحات غیر سازنده منجر شود. از این رو، تمرین خنده به فواصل زمانی در روز باعث می شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و با آزاد شدن هورمون های انرژی زا در بدن، فرد احساس آرامش بیشتری کند. پس سعی کنید همیشه لبخند بر لبانتان باشد.دست کم پس از هر دو یا سه ساعت کار مداوم یک نفس عمیق کشیده گردن و شانه هایتان را به عقب خم کنید تا به اصطلاح خستگی از تنتان بیرون برود. خنده درمانی سیستم ایمنی بدن را افزایش داده باعث می شود کمتر دچار سرماخوردگی و عطسه شوید همین طور بروز عفونت های حلق و ریه را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. خنده استقامت بدن را در ابتلا به بیماری هایی همچون آسم، برونشیت، سردردهای عصبی و میگرن، و نیز دردهای ناشی از آرتروز، دیسک کمر و ستون فقرات افزایش می دهد.

خنده درمانی درحقیقت نوعی تمرکز فکری محسوب می شود که افکارانسان را از دنیای فیزیکی جدا می کند تا جایی که ذهن به هیچ چیز دیگری نمی اندیشد.

خوشبختانه ما ایرانیان انسان های معاشرتی و اجتماعی هستیم و همیشه در جمع های خودمانی لطیفه می گوییم و همه با هم می خندیم. این نشان می دهد که تا چه اندازه در درون، شادی نهفته داریم. حتی بزرگان و شاعران برجسته ما هم آثار مثبت خنده را خیلی پیش تر از دیگران کشف کرده اند. به طوری که حتی در اشعار شاعران کهن همانند سعدی، حافظ، مولانا و غیره از خنده سخن به میان آمده است.

سعدی در قرن هفتم درباره خنده می گوید

چو به خنده درآیی چه جای مرهم ریش که ممکن است بر جسم مرده جان آری

یا فردوسی می گوید

چو شادی بکاهد، بکاهد روان خرد گردد اندر میان ناتوان

در سال های اخیر تحقیقات زیادی درباره خنده انجام شده که با نگاه به این تحقیقات می توان دریافت تا چه اندازه این پدیده می تواند مهم باشد. بر این اساس اگر انسان یک ساعت به صورت متوالی بخندد به طور متوسط 500 کالری می سوزاند، یک دقیقه خنده مساوی با چهل بار تنفس عمیق است. وقتی پانزده دقیقه بخندیم یعنی پانزده دقیقه بر روی نقاله های متحرک دویده ایم. پس می بینید که پدیده به ظاهر ساده خنده چه آثار مفیدی می تواند بر تمام دستگاه های مهم بدن مثل دستگاه تنفس، گوارش، اعصاب، مغز و دستگاه ایمنی بدن داشته باشد.

منبع:تبیان





(1) مجله اینترنتی سرنتی مشکلات و خنده
مجله اینترنتی سرنتی مشکلات و خنده


(2) سوژه های خنده دار 424 جدید ترین عکس
سوژه های خنده دار 424 جدید ترین عکس های جالب و پربازدید در فضای مجازی


(3) اراده احتیاج
در زندگی مشکلات بزرگ نیست که به آدم با اراده احتیاج دارد - ویسگون


(4) متن در مورد خندیدن و شاد بودن
متن در مورد خندیدن و شاد بودن - تــــــــوپ تـــــــــاپ


(5) آوردن خنده به زندگی ، راه حل مشکلات تو
آوردن خنده به زندگی ، راه حل مشکلات تو - وب سایت استاد بابک بهمن خواه


(6) متن در زندگی مشکلات بزرگ نیست
متن در زندگی مشکلات بزرگ نیست زیبا متن


(7) روانشناسی میتواند با
خنده، سختی ها و مشکلات زندگی را کوچک و - روانشناسی میتواند با شما چه کند Facebook


(8) عکس کاریکاتور روز جوان خنده دار با طعم
عکس کاریکاتور روز جوان خنده دار با طعم دردناک


(9) فرهنگی افغانستان
راه حل مشکلات زندگی اجتماعی و فرهنگی - راه حل مشکلات زندگی اجتماعی و فرهنگی افغانستان Facebook

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا