رهایی از چاقی طولانی مدت

رهایی از چاقی طولانی مدت

رهایی از چاقی طولانی مدت

سیستم بدن شما با تعیین نقطه متعادل وزنی، در برابر تغییرات وزن مقاومت می‌نماید. حال برای شما که از افزایش وزن طولانی مدت رنج می‌برید و بارها رژیم‌های لاغری را امتحان نموده‌اید، راه حل چیست؟

طب سوزنی با تنظیم متابولیسم و اعضا داخلی بدن قفل بدن شما را بازنموده و با رعایت نکات زیر حس نشاط و جوانی و امید به آینده افزایش می‌یابد.

برخی مطالعات جدید پیشنهاد می‌کنند که 10 درصد کاهش وزن و حفظ آن برای مدت حدود 4 تا 6 ماه به بدن کمک می‌کند تا با وزن جدید تطابق یابد و روی عدد وزنی کمتری تنظیم شود.

وقتی یک دفعه مقدار زیادی از وزنتان را در مدت کوتاهی کاهش می‌دهید، اختلالاتی در سیستم داخلی بدن شما ایجاد می‌شود و از آنجا که بدن سعی می‌کند وزن را در محدوده راحت تری حفظ کند، ترشح هورمون‌هایی مانند گرلین، موجب تشدید احساس گرسنگی و ضعف در شما می‌گردد.

لذا بسیاری از متخصصین پیشنهاد می‌کنند که به جای این کار، با ایجاد تغییرات آهسته در غذا خوردن و فعالیت بدنی، ابتدا 10 درصد از وزنتان را کاهش دهید و قبل از اینکه بخواهید وزن بیشتری را کاهش دهید، این وزن جدید را برای چند ماه حفظ کنید. با این کار نه تنها پیغام‌های کافی برای کاهش نقطه تعادلی وزن در بدنتان ایجاد خواهند شد، بلکه شما نیز به خودتان این فرصت را خواهید داد که به انتخاب‌های غذایی جدید و کاهش حجم غذای مصرفی و افزایش فعالیت بدنی منظم عادت کنید.

وقتی افراد چاق 10 درصد از وزنشان را کاهش می‌دهند ممکن است وزن جدید، وزن دلخواهشان نباشد، اما آن‌ها این حقیقت را درک می‌نمایند که اندکی کاهش وزن می‌تواند برای بهبود سلامت آنان مفید باشد. در نتیجه احساس بهتری را درک خواهند کرد، خواب بهتر و انرژی بیشتری خواهند داشت و دردهای مفصلی آنان کاهش خواهد یافت. همچنین برخی افراد با این مقدار کاهش وزن می‌توانند داروهای مصرفی‌شان را کاهش دهند.

سؤال: وزن من می‌بایست چقدر باشد؟

اغلب افراد میزان کاهش وزنی را که می‌توانند از عهده آن بر آیند، بیش از حد تخمین می‌زنند و هنگامی که به وزن مطلوبشان نمی‌رسند، دلسرد می‌گردند.

توصیه می‌کنیم برای یافتن وزن دلخواه و یا وزن سالم خود، به گذشته‌تان بر گردید و به عنوان یک فرد بزرگ‌سال، تاریخچه وزنی خود را مرور کنید. سپس یک وزن مشخصی را که می‌توانید به طور طبیعی و نسبتاً آسان آن را حفظ کنید، مشخص نمایید و اگر دیدید که وزن فعلی شما از وزن دوران جوانی و یا قبل از ازدواجتان خیلی بیشتر است، تلاش برای رسیدن مجدد به وزن قبلی را فراموش کنید، زیرا وقتی که وزنتان افزایش می‌یابد، اندازه و تعداد سلول‌های چربی بدن شما نیز زیاد می‌شوند که احتمالاً از بازگشت شما به وزن قبلی، ممانعت خواهند کرد.

به جای اینکه مُدام روی عقربه‌ی وزنه تمرکز کنید، رفتارهای غذایی و عادات زندگی‌تان را بهبود دهید، مثلاً هر روز صبحانه بخورید، پیاده‌روی روزانه داشته باشید، سبزیجات و میوه‌جات بیشتری بخورید و (در ادامه خواهد آمد).

وقتی اهداف رفتاری‌تان را تنظیم کنید، اجرای آن‌ها آسان تر می‌شود و احساس بهتری خواهید داشت. رفتارهای غذایی صحیح را برای 3 تا 6 ماه رعایت کنید، سپس خواهید دید که آن‌ها به تدریج بخشی از الگوی زندگی شما خواهند شد.

اگر وزن فعلی شما خیلی بیشتر از وزن مطلوب شماست و با وجود اجرای رژیم‌های لاغری متعدد، نتوانسته‌اید وزنتان را کاهش دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم که طب سوزنی را امتحان کنید. طب سوزنی متابولیسم بدن شما را به دوران جوانی بر می‌گرداند و حس شادابی آن در حین کاهش وزن بسیار لذت‌بخش است.

«متابولیسم» یا «سوخت و ساز» بدن در بعضی افراد به طور ژنتیکی بالاست (این افراد هر چقدر هم غذا بخورند، چاق نمی‌شوند) و در بعضی پایین است (این افراد با خوردن کمترین غذا چاق شده و به آسانی لاغر نمی‌شوند) و در بعضی افراد معمولی است.

علل پایین بودن متابولیسم بدن شامل موارد زیر است:

1- گرسنگی

2- رژیم غذایی کم کالری

3- خوردن زیاد غذاهای شیرین مثل شیرینی‌ها، آب نبات، نوشابه، ژله و کیک‌ها در طی روز.

4- ورزش نکردن و کمبود فعالیت بدنی

5- کم کاری تیروئید

حال چند راهکار برای افزایش متابولیسم بدن را برایتان ذکر می‌کنم:

1- صبحانه را حتماً بخورید:

برای افزایش متابولیسم بدن، همیشه اول صبح، صبحانه را بخورید. اگر شما تا وسط صبح (حدود ساعت 10) یا بعدازظهر چیزی نخورید، متابولیسم بدنتان آهسته و کند می‌شود. خوردن صبحانه برای سوخت و ساز بدن شما مانند افزودن هیزم به اجاق است، یعنی همان طور که هیزم چوبی، اجاق را شعله‌ورتر می‌سازد، صبحانه نیز سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.

2- افزایش تعداد وعده‌های غذایی:

به جای 3 وعده غذایی، 4 تا 6 وعده غذایی را بافاصلهٔ 2 تا 3 ساعت از یکدیگر بخورید. البته در این صورت باید حجم هر وعده غذایی کمتر از وعده‌های قبلی باشد، یعنی همان مقدار غذا را که در سه وعده می‌خوردید، باید در 6 وعده بخورید نه اینکه بیشتر غذا بخورید. خوردن مقادیر کم غذا در وعده‌های متعدد، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

3- خوردن غذاهای کم کالری:

سعی کنید از داروهای افزایش‌دهنده متابولیسم بدن استفاده نکنید. به جای آن‌ها از مواد غذایی کم کالری یا چربی سوز مانند سبزی‌ها میوه‌ها و غلات سبوس‌دار استفاده کنید.

4- ورزش کردن:

اگر شاغل هستید سعی کنید روزانه مقداری از مسیر کار خود را پیاده بروید. به جای استفاده از آسانسور، از پله‌ها استفاده کنید. به جای سوارشدن به ماشین، پیاده‌روی کنید. سعی کنید روزانه حداقل یک ساعت ورزش یا پیاده‌روی کنید تا انرژی بدنتان را بسوزانید. به جای اینکه پول خود را صرف خرید داروهای قلابی لاغری کنید، هفته‌ای 3 تا 4 بار و هر بار به مدت 30 تا 40 دقیقه پیاده‌روی کنید. این کار بهترین راه برای افزایش متابولیسم است.

5- هیچ‌وقت گرسنه نمانید:

اگر در حال اجرای رژیم لاغری هستید یا می‌خواهید لاغر شوید، سعی کنید هیچ‌وقت گرسنه نمانید، زیرا گرسنه ماندن باعث می‌شود متابولیسم بدنتان به سرعت پایین بیاید. هیچ‌وقت برای 5 تا 6 ساعت بین وعده‌های غذایی خود گرسنه نمانید.

6- طب سوزنی

طب سوزنی در افرادی که متابولیسم پایینی دارند باعث می‌شود متابولیسم بدنشان فعال‌شده و بتوانند شروع به کم کردن وزن اضافه خود بکنند.

دکتر علی اعتمادی بروجنی [طب سوزنی]

منبع:pezeshkonline.ir

ویرایش ادبی و بازنشر: وبسوار

رهایی

رهایی

رهایی از چاقی طولانی مدت,رهایی از چاقی طولانی مدت,

برگرفته از : رهایی از چاقی طولانی مدت